Lista tematów
Praca grupowa
BPO
BPR
MRP
ERP
CRM
SCM
Reenginering - reorganizacja procesów biznesowych
Korzysci reorganizacji procesów
BPI
WorkFlow
Oczekiwania wobec WorkFlow
Efekty wdrozania systemu spg
Specyficzne systemy typu workflow management
Tryby współpracy w ramach systemów nauczania na odległosc
Tablica (whiteboard)
Przestrzeń wirtualna (virtual space)
Przegladarka grupowa (group browser)
Koszty wdrozania systemu spg
Utrudnienia wewnetrzne
Utrudnienia zewnetrzne
Wskazowki dla wdrazajacych workflow
EDI
Komunikat elektroniczny a dokument
Rozwiazania EDI (EC EB AIO VB)
Standardy elektronicznej gospodarki
Standardy miedzynarodowe EDI po 1990 roku: (opis UN/EDIFACT )
EANCOM i komunikaty
Standardy ISO 6532
EAN - europ. kod kreskowy
Standard EDI
EDIFACT
Translator lub Konwerter EDI
Bezpieczeństwo EDI
SAML
Polska a E-Europe
Praca grupowa
Praca grupowa to w najwiekszym skrócie wspólna praca nad dokumentami, wymiana wiadomosci elektronicznych, udział w wymianie informacji i dyskusjach, wypełnianie elektronicznych formularzy, wspólny dostep do zbiorów informacji, planowanie czasu i terminarze zespołowe oraz komputerowe konferencje, z przekazem audio i wideo przez sieci komputerowe.
top


BPO
BPO Business process outsourcing jest koncepcja zarzadzania, której przedmiot zainteresowania stanowi procesy składajace sie w całosci na działaniu przedsiebiorstwa. Celem wdrozenia podejscia procesowego jest zwiekszanie efektywnosci przedsiebiorstwa poprzez podwyzszenie skutecznosci działań, obnizen poziomu elastycznosci, podwzszenie poziomu jakosci produktów.

top


BPR
BPR Business process reengineering koncepcja rewolucyjna wdrozenia podejcia procesowego w przedsiebiors twie. Koncepcja ta zostala opracowana równolegle przez Hammera, Champyego i oznacza "fundamentalne przemyslenie od nowa i radykalne przeprojektowanie procesów w firmie"

top


MRP
Planowanie zapotrzebowania materiałowego (ang. Material requirements planning (MRP)) - jest to zbiór technik, które pomagaja w zarzadzaniu procesem produkcji. Techniki te czesto wspomagane sa odpowiednimi aplikacjami komputerowymi.
Głównym celem jest zmniejszenie nakładów finansowych potrzebnych przez organizacje produkcyjna. Jest to osiagane przez optymalizacje zapasów oraz samego procesu produkcyjnego.

top


ERP
ERP (ang. Enterprise Resource Planning), Planowanie Zasobów Przedsiebiorstwa (chetniej tłumaczone przez producentów jako Zaawansowane Zarzadzanie Zasobami) – okreslenie klasy systemów informatycznych słuzacych wspomaganiu zarzadzania przedsiebiorstwem lub współdziałania grupy współpracujacych ze soba przedsiebiorstw, poprzez gromadzenie danych oraz umozliwienie wykonywania operacji na zebranych danych

top


CRM
Zarzadzanie relacjami z klientami lub System relacji z klientami, CRM (ang. Customer Relationship Management) to zestaw narzedzi i procedur istotnych w zarzadzaniu kontaktami z klientami.

CRM nalezy traktowac nie tylko jako narzedzie, ale jako czesc strategii i filozofii biznesu, gdzie stały kontakt i zadowolenie klienta jest kluczowa wartoscia. Istotna kwestia jest zapewnienie jednolitego systemu we wszystkich procesach biznesowych – od poczatku procesu sprzedazy poprzez serwis do sporzadzania odpowiednich statystyk wykorzystywanych przy tworzeniu portfela produktów.

top


SCM
Zarzadzanie łańcuchem dostaw (ang. Supply Chain Management (SCM)) - rozwiazania informatyczne, które słuza przedsiebiorstwu do zarzadzania sieciowym łańcuchem dostaw. Dzieki nim mozliwa jest synchronizacja przepływu materiałów pomiedzy poszczególnymi kooperantami, co wyraznie ułatwia firmie dostosowanie sie do okreslonego popytu rynkowego. Zajmuja sie przepływem informacji, produktów i usług. Wewnetrzne SCM obejmuje zagadnienia zwiazane z zaopatrzeniem, produkcja i dystrybucja. Zewnetrzne SCM integruje przedsiebiorstwo z jego dostawcami i klientami.

top


Reenginering - reorganizacja procesów biznesowych
Jest to filozofia, majaca na celu dazenie do ustawicznego doskonalenia i usprawniania organizacji przedsiebiorstwa, czyli:
- usprawnienia zarzadzania zasobami ludzkimi,
- wdrozeniu systemu wspomagania decyzji (DSS) lub zarzadzania przez jakosc (TQM).

top


Korzysci reorganizacji procesów
Dzieki reorganizacji procesów biznesowych mozemy osiagnac nastepujace korzysci:
- eliminacja procesów, które sa wykonywane wielokrotnie,
- usuwanie niepotrzebnych czynnosci (nie wnoszacych nic nowego),
- usuwanie “waskich gardeł” (zwiekszenie przepustowosci) systemu,
- zrównoleglenie niektórych czynnosci dla zmniejszenia czasu realizacji całego zadania.

top


BPI
BPI BP Improvement koncepcja ta zakłada doskonalenie istniejacych procesów przedsiebiorstw. Jest to podejscie polegajace na usprawnieniu (doskonaleniu) istniejacych procesów poprzez wprowadenie w nich stopniowych zmian. BPI jest znacznie mniej anizeli koncepcja BPR jednak osiagajace wyniki sa mniej spektakularne.

top


WorkFlow
WorkFlow - system automatyzujacy procesy, w których informacje, dokumenty lub zadania sa przekazywane (zlecane) poszczególnym uczestnikom tychze procesów wg zestawu zdefiniowanych procedur (reguł) w celu osiagniecia załozonych celów.

top


Oczekiwania wobec WorkFlow
- zaspokojenie wszystkich potrzeb informatycznych firmy w zakresie przepływu pracy.
- w znaczny sposób zredukował czas wykonywania pewnych czynnosci i koszty z nimi zwiazane.
- był intuicyjny i spójny.
- skalowalny i modernizowalny.
- odporny na błedy powodowane przez uzytkowników.
- stabilny i bezpieczny.
- był w stanie współpracowac z innymi narzedziami posiadanymi przez firme i jej partnerów.
- był tani w eksploatacji.

top


Efekty wdrozania systemu SPG
+ Usprawnienie efektywnosci pracy poprzez:
- szybkosc przekazu i przetwarzania,
- szybkie wyszukiwanie odpowiednich dokumentów,
- eliminacje błedów,
- eliminacja bariery jezykowej,
- kompetencja,
- automatyzacja procesów.
+ Lepsza kontrola wykonawstwa procesów poprzez standaryzacje procesów.
+ Poprawa poziomu obsługi klientów
- automatyzacja procesów prowadzi do poprawy
- terminowosci i sprawnosci wykonywania zadań
+ Duza elastycznosc w modyfikacji procesów
- programowa kontrola i zarzadzanie realizacja procesów.
+ Zwieksza konkurencyjnosc firmy.
+ Korzystniejszy wizerunek firmy na tle konkurentów.
+ Efektywne wdrazanie systemów informatycznych do firmy.
+ łatwiejszy i szybszy kontakt z partnerami,
+ obnizenie kosztów wykonywanych zadań
+ zmniejszenie kosztów gromadzenia dokumentów
+ poprawe bezpieczeństwa przechowywania dokumentów,
+ mozliwosc tworzenia kopii zapasowych,
+ zapobieganie gubieniu dokumentów.

top


Specyficzne systemy typu workflow management
-Systemy EDI – przesyłanie komunikatów elektronicznych, bedacych odpowiednikami dokumentów papierowych, tworzonych według jednolitego akceptowanego standardu, za pomoca sieci teleinformatycznych.
- Systemy zdalnej nauki (e-Learning) – systemy wspomagajace nauke poprzez wykorzystanie transmisji teleinformatycznej (asynchronicznej i synchronicznej).

top


Tryby współpracy w ramach systemów nauczania na odległosc
Asynchroniczny - brak kontaktu studenta z nauczycielem oraz innymi uczniami.
Synchroniczny- mozliwe sa w nim: tryb pogawedki (chat) w trybie tekstowym i głosowym, tablice, współdzielenie aplikacji i przegladarke grupowa.

top


Tablica (whiteboard)
Tablica (whiteboard) - okno tekstowe (czasami takze graficzne) pozwalajace na współdzielenie tekstu widocznego dla wszystkich uczestników kursu lub rysunków, podobnie jak to ma miejsce na tradycyjnej tablicy.

top


Przestrzeń wirtualna (virtual space)
- kawiarenki słuzace do wspólnych dyskusji studentów.

top


Przegladarka grupowa (group browser)
- narzedzie do jednoczesnego przegladania zawartosci stron (slajdów prezentacji) przez cała grupe. Praca ta jest kierowana przez prowadzacego kurs. Przegladarka umozliwia interakcje miedzy prowadzacym a czestnikami oraz w grupie uczestników. Współdzielenie aplikacji - pozwala nauczycielowi na podglad i ingerencje w ekran studenta; to samo jest mozliwe miedzy studentami.

top


Koszty wdrozania systemu spg
Cena sprzetu (komputery, siec).
Cena oprogramowania.
Cena szkoleń.
Cena dostosowania istniejacego systemu do pracy w Intranecie (np. konwersja danych).
Serwis opiekuńczy.

top


Utrudnienia wewnetrzne
brak akceptacji przez własnych pracowników; niezbedna jest kadra chcaca zmian. Wdrazanie spg stanowi problem równie (moze nawet bardziej) socjologiczny jak techniczny.
trudnosci z wdrazaniem, a zwłaszcza z integracja z innymi systemami,
brak nowoczesnej infrastruktury teleinformatycznej,
bardzo duze koszty wdrozenia tego typu systemów

top


Utrudnienia zewnetrzne
brak kompletnych regulacji prawnych dotyczacych dokumentu elektronicznego,
brak firm trzecich wspomagajacych wdrozenie spg,
inne problemy zwiazane z okreslona firma np. czeste wyłaczenia pradu.

top


Wskazowki dla wdrazajacych workflow
- rozpocznij od mało skomplikowanych procesów
- monitoruj i wyznaczaj wskazniki postepu wdrozenia na podstawie ilosci zrealizowanych instancji procesu i na tej podstawie podejmuj decyzje
- zapoznaj uczestników procesu z całym jego przebiegiem
- przed rozpoczeciem wdrozenia zaplanuj szybki i skuteczny mechanizm zarzadzania zmiana procesu

top


EDI
EDI Elecrtonic Data Interchange jest to przesyłanie komunikatów elektronicznych, bedacych odpowiednikami dokumentów papierowych, tworzonych według jednolitego akceptowanego standardu, za pomoca sieci teleinformatycznych

top


Komunikat elektroniczny a dokument
Podstawowa cecha odrózniajaca komunikat elektroniczny od zwykłego dokumentu elektronicznego jest autointerpretowanie i przetwarzanie danych bez udziału operatora

top


Rozwiazania EDI (EC EB AIO VB)
- EDI stanowi podstawe co najmniej czterech najwazniejszych rozwiazań z dziedziny zarzadzania produkcja, dystrybucja i sprzedaza. EC (Electronic Commerce),
Electronic Commerce (Elektroniczna Gospodarka) - obejmuje całosc uzycia technik informacyjnych do celów komercyjnych: EDI, przesyłanie plików binarnych (rysunki, obrazy, dzwieki), kody kreskowe, poczte elektroniczna, zarzadzanie obiegiem dokumentów. EDI nalezy do podstawowych narzedzi Elektronicznej Gospodarki.

EB (Electronic Business),
Electronic Business - to wszystkie relacje miedzy partnerami biznesowymi jakie mozna zestandaryzowac i przetransponowac na formularze i informacje elektroniczne.

AIO (All-in-one),
All-in-one - jest z kolei systemem zarzadzania efektywnoscia gospodarowania, poprzez zaciesnianie i tworzenie łańcuchów kooperacyjnych i zaopatrzeniowych.

VB (Virtual Banking).
Virtual Banking - internetowe swiadczenie usług bankowych (banki bez fizycznych placówek), umozliwia obsługe zarówno EC, jak i EB.

top


Standardy elektronicznej gospodarki
Wsród standardów elektronicznej gospodarki mozna wyróznic trzy grupy:
standardy techniczne,
standardy prawne,
standardy biznesowe.

ze wzgledu na zasieg standardy dzielimy na:
wewnetrzny,
branzowy,
krajowy,
miedzynarodowy.

top


Standardy miedzynarodowe EDI po 1990 roku:
-ANSI X.12,

-TRADACOMS,

-UN/EDIFACT - United Nations/Electronic Data Interchange for Administration, Commerce and Transport) - Zasady ONZ dla Elektronicznej Wymiany Danych w Administracji, Handlu i Transporcie Standard został powołany do zycia przez Grupe Robocza Nr 4 EWG/ONZ do spraw Racjonalizacji Procedur Handlu Miedzynarodowego w 1986 roku. Obecnie w tym standardzie opracowano juz ponad 200 działajacych komunikatów, a 60 dalszych znajduje sie w opracowaniu.

Standard UN/EDIFACT, poza regułami składni i formatu wymiany danych, reguluje kwestie:
bezpieczeństwa danych,
rejestracji i archiwizacji komunikatów elektronicznych,
poufnosci danych,
odpowiedzialnosci,
zawierania kontraktów,
dostepnosci dowodu rzeczowego.


Standard UN/EDIFACT uwzglednia dokumenty z nastepujacych dziedzin:
- handlu i przemysłu;
- zarzadzania;
- transportu (powietrznego, wodnego, ladowego);
- finansów (banki i inne instytucje finansowe);
- ubezpieczeń;
- ceł;
- magazynowania.

top


EANCOM i komunikaty
EANCOM obejmuje 47 komunikatów z jasnymi definicjami i wyjasnieniami na temat sposobu wykorzystywania wszystkich pól danych. Umozliwia to wymiane danych w sposób szybki, czytelny, bez błedów i oszczedny.
Przykłady komunikatów;
Komunikaty do wymiany danych podstawowych opisujacych partnerów handlowych i ich produkty,
Komunikaty Transakcji handlowych (zamówienie, potwierdzenie zamówienia, awizo dostawy, potwierdzenie dostawy, rozbieznosci, awizo debetowe, nota kredytowa, faktura, itp.)
Komunikaty Raportowania i Planowania (umozliwia scislejsza współprace w zakresie łańcucha dostaw i usprawniaja przepływy)
Komunikaty Ogólne słuzace innym szczegółowo i indywidualnie waznym celom przedsiebiorstw w zakresie przekazywania informacji.

top


Standardy ISO 6532
Do standardów przyjetych i rekomendowanych przez norme ISO 6532 oraz Europejska Komisje Gospodarcza ONZ naleza numery lokalizacyjne:
EAN – Europejski Kod Towarowy miedzynarodowej organizacji EAN International,
SWIFT – miedzynarodowej organizacji SWIFT,
DUNS – amerykańskiej organizacji DUN & BRADSTREET,
BSI/AFNOR, gdzie BSI to Brytyjski Instytut Standaryzacji, a AFNOR zarzadza francuska organizacja standaryzacyjna INSEE .

top


EAN - europ. kod kreskowy
Rodzina kodów kreskowych (symbolika) wprowadzona w 1976 roku przez stowarzyszenie European Article Numbering. Jest to kod ciagły, numeryczny, modularny, samosprawdzalny z dodatkowa obowiazkowa cyfra kontrolna. W Europie symbolika ta jest powszechnie wykorzystywana do znakowania towarów (zarówno EAN-8, jak i EAN-13). Wersje EAN-13 wykorzystuje sie równiez m.in. do kodowania numerów ISBN, ISMN, czy ISSN.

top


Standard EDI
dotyczy zasad komunikowania sie partnerów handlowych. Okresla format i składnie synktaktyczna komunikatu EDI. Istnieja dwa typy standardów: formatujace np.: standard zamówienia, komunikacyjne – okresla sposób przesłania komunikatów EDI.

top


EDIFACT
EDIFACT dostarcza składniowych reguł dla łaczenia elementów informacji w reguły, które grupowane sa w wiadomosci (komunikaty).
Komunikat jest terminem uzywanym do opisania zbioru elementów informacji, które sa transmitowane w celu wykonania okreslonych funkcji gospodarczych czy administracyjnych. Przykładem komunikatu jest „zamówienie” (purchase order message).

elementy informacji -> regula
reguły -> komunikat (np. zamówienie)
komunikaty do tego samego odbiorcy -> wymiana
wymiana lub kilka wymian + segmenty pomocnicze -> połaczenie


top


Translator lub Konwerter EDI
Powszechnie stosowany model systemu EDI opiera sie na koncepcji pliku posredniego. Jest to plik tekstowy generowany lub wczytywany przez aplikacje w systemie informatycznym, stanowiacy interfejs pomiedzy aplikacja a specjalnym programem, który dla kazdego dokumentu dokonuje konwersji danych zawartych w pliku posrednim na strukture zgodna z definicja komunikatu elektronicznego. Program taki, zwany konwerterem EDI lub translatorem EDI, realizuje analogiczny proces w kierunku odwrotnym, zamieniajac strukture danych zawartych w odebranym komunikacie na postac pliku posredniego.

top


Bezpieczeństwo EDI
Komunikaty EDI nalezy zabezpieczyc przed: wprowadzeniem nowych komunikatów, modyfikacja i skasowaniem istniejacych komunikatów, niepowołanym odbiorem i czytaniem komunikatów.

top


SAML
SAML (ang. Security Assertion Markup Language) – oparty na XML protokół wykorzystywany do posredniczenia w uwierzytelnianiu i automatycznego przekazywania miedzy systemami i aplikacjami informacji o uprawnieniach uzytkowników. Zatwierdzony przez OASIS (Organization for the Advancement of Structured Information Standards).

top


Polska a E-Europe
Cele:
doprowadzenie do silnej konkurencji w sektorze telekomunikacyjnym,
rozwój sieci teleinformatycznych, telefonii stacjonarnej, telefonii komórkowej, telefonii internetowej, satelitarnej oraz innych nowych technik telekomunikacyjnych,
zapewnienie wszystkim podmiotom dostepu do sieci telekomunikacyjnych w cenach, które pozwola na ich powszechne uzytkowanie,
wspieranie taniego dostepu obywateli do najnowszych rozwiazań w rozszerzonych usługach telekomunikacyjnych,
administracja publiczna on-line.

Wybrane, realizowane działania Polski w E-Europe
tworzenie standardów informatycznych dla rozwiazań internetowych w instytucjach rzadowych,
komputeryzacja procesów i procedur w urzedach administracji rzadowej,
prowadzenie wewnetrznej reorganizacji sektora publicznego, szczególnie w zakresie elektronicznej wymiany dokumentów wewnatrz i pomiedzy instytucjami,
budowa podstaw organizacyjnych i technicznych dla sprawnego przepływu informacji w kraju w sytuacjach kryzysowych, wdrozenie mechanizmów informatycznych umozliwiajacych powszechny dostep obywateli do informacji publicznej,
stworzenie mozliwosci komunikacji w typowych sprawach miedzy interesantem a urzedem za pomoca sieci Internet.

top